Na našem automobilovém trhu se nejčastěji používají čtyři typy autobaterií:
Olověné baterie jsou dnes nejčastěji používané autobaterie. Ve většině případů jsou s náplní ředěné kyseliny sírové. Základ takové autobaterie je tvořen dvěma olověnými deskami (póly), které jsou odděleny izolačním separátorem. To je základ jednoho článku baterie. Články autobaterie jsou následně pospojovány do série.
Počet článků autobaterie se může lišit a je dán výsledným napětím autobaterie – nejčastěji 12 V nebo 24 V. Velikost desek článku určuje kapacitu autobaterie. V autobaterii probíhá při nabíjení a vybíjení obousměrný chemický proces.
Jedná se o baterie s nejnižší údržbou. Na rozdíl od ostatních baterií jsou olověné baterie zapečetěny, proto je nelze nabíjet. Tyto baterie lze jen vyměnit. Olověné baterie také pracují v krátkých záblescích, aby poskytly energii startovacímu motoru.
Baterie typu AGM je olověná baterie, ve které však elektrolyt není v obvyklém tekutém stavu, ale jako porézní plnivo ze skelných vláken, které je zase napouštěno elektrolytem. V praxi to znamená, že v bankách mezi kladnými a zápornými olověnými deskami se nachází sklolaminát, který je vázán elektrolytem.
Baterie AGM byla obvykle založena na kyselině olovnaté. Charakteristickým rysem je, že obsahuje absorbovaný elektrolyt a ne tekutý, což činí zdroj energie funkčnějším. Vypadá to takhle. Mezi kladnými a zápornými deskami je oddělovač (těsnění vyrobeno z porézního laminátu). Toto těsnění, jako houba, je impregnováno elektrolytem, zatímco se ukáže jako blokované, díky čemuž nevytéká a nikde se neodpařuje. Olověné plotýnky zase velmi pevně přitlačují oddělovač, a proto je možné do každé baňky vložit dalších 20 - 30 % více desek.
Gelová baterie je utěsněná a zcela bezúdržbová baterie. Strukturou se podobá AGM baterii, ale hlavním rozdílem a vlastností mezi nimi je přítomnost pozitivních a negativních desek helia namočených v elektrolytu. Po nalití tohoto gelu ztvrdne a úplně obalí desky, čímž je izoluje od sebe a chrání před mechanickým poškozením nebo zkraty
Namísto tekutého elektrolytu se tak mezi deskami nachází hustý gel . Proto mohou být desky blízko u sebe a díky tomu se jich do banky vejde mnohem víc, což výrazně zvyšuje kapacitu baterie.
Největší výhody této baterie jsou dlouhá životnost, naprostá bezúdržbovost baterie a pracuje v jakékoli poloze.
Konstrukce využívá zesílené desky z olova, které mají velkou kapacitu a rychlost nabíjení. Mikrovlákna se plní tekutým elektrolytem kyseliny sírové. Tento přístup umožňuje chránit desku před sulfatací, zkratem, předčasným selháním baterie. Bezpečnost při používání tohoto modelu je zaručena.
Původně byly vytvořeny pro automobily se systémem Start-Stop, ale rozsah baterie je nejrozmanitější a neměl by se omezovat pouze na auto. Používají se pro lodě, obytné automobily, hybridy, elektrická auta. Popularita produktu je nespornou výhodou – dlouhá životnost, odolnost proti hlubokým výbojům, rychlé nabíjení.
Mezi největší výhody patří i to, že funguje v teplotním rozsahu od -50 do +60°C. Ve srovnání se standardními bateriemi se zlepšily indikátory zapínání o 30 až 50% a elektrolyt se prakticky neodpařuje, díky čemuž jsou velmi bezpečné.
zakoupené na runder.cz 17.11.2024
zakoupené na runder.cz 02.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 18.11.2024
zakoupené na runder.cz 01.11.2024
zakoupené na runder.cz 16.11.2024